20 mars 2011

Reportage

Här är några bilder från vårt hus ,
hemmavid reportage i norrbottens kuriren 19/3
foto: Andreas Wälitalo



Matplats i vardagsrummet







Relaxrum utanför vår bastu








Hemmavid: Inredning är parets stora intresse

Rosvik. Någonstans i eller runtomkring Luleå, men absolut inte i Rosvik! När Jenny och Jens letade efter hus var Jenny bestämd.
Men så fick hon syn på det där huset med den öppna planlösningen och efter husvisningen spelade det inte längre någon roll att drömkåken stod i - just det: Rosvik. Åtta år senare har paret lagt ner själ, hjärta och all ledig tid i 80-talshuset som blev deras hem.
Det var när Jenny och Jens fick barn som de ville flytta till villa. Paret bodde i Luleå, där båda har sina jobb, och sökte därför efter hus i Luleås omnejd. Jens, som är uppvuxen i Rosvik, skulle gärna flytta hemåt igen, men Jenny vägrade.
Paret höll koll på Hemnet, kikade på olika hus men fann inte det de sökte.
- Men så såg jag det här huset och kände, strunt samma att det ligger i Rosvik - jag måste få se det! skrattar Jenny.
Jens och Jenny tog bilen till byn och så fort de kom in i huset kände de att detta var HUSET.
- Vi åkte hem till Luleå och så fort vi kom hem ringde vi mäklaren och bad honom avblåsa framtida visningar. Vi betalade det säljarna begärde och det fanns ju de i byn som tyckte vi var galna men vi ville så gärna bo här och i dag är det inte mycket pengar ...
Det var den öppna planlösningen, det inglasade uterummet och det faktum att huset inte hade några renoveringsbehov som avgjorde saken. Att paret under de nio år de hittills bott i huset har renoverat och byggt om i princip varenda skrymsle och vrå är en annan sak.
- Det började med att elpannan gick sönder. Vi bestämde oss då för att byta till bergvärme och flytta pannans placering och som det alltid är när man börjar riva så ger det ena det andra, säger Jens.
Det är han som står för byggandet och snickrandet och Jenny för piffandet och slutfinishen. Idéerna kläcker de tillsammans och hittills har de genomfört minst ett projekt varje år. Trappan till övervåningen har byggts igen och i och med detta fick de extra golvyta på övervåningen. Den användes till att bygga ett större badrum.
Ett stort sovrum har delats till två barnrum, fönstren är utbytta, alla dörr- och fönsterfoder som tidigare var mörkbruna har målats vita, husets fasad är ommålad, en generös bastu- och relaxavdelning har tillkommit i ett före detta förrådsutrymme och det före detta föräldrasovrummet på bottenplan har blivit en kombinerad walk-in-closet och hobbyhörna!
- När mina kompisar fick se rummet gjorde de den där klassiska reklamscenen när de klappar ihop händerna av förtjusning och bara skriker rakt ut, skrattar Jenny.
Blommor är viktigaÄven Jens är förtjust - äntligen har alla hans Sagan om ringengrejer fått en egen plats.
- Jag har alltid gillat svärd och knivar och Sagan om ringen fastnade jag för redan som barn.
Jens visar samlarobjekten som han budat hem på olika nätsajter och berättar att ringarna faktiskt användes som förlovningsringar när han för en tid sedan friade till Jenny.
- Men innan vi gifter oss till hösten ska vi köpa riktiga ringar.
Jenny, som har ett stort inredningsintresse, gillar att blanda nytt och gammalt, dyrt och billigt. Hon förnyar hemmet med färg, levande ljus och andra detaljer.
- Jag byter exempelvis ut soffkuddar och för mig är blommor jätteviktiga inredningsdetaljer!
Utomhus sköter Jens piffandet, han har byggt dammar och flera uteplatser och har en förkärlek för stensättningar.
- Kommande sommar ska jag färdigställa mitt senaste stenprojekt, jag räknar med att det tar hela nästa sommar.
Vad höstens projekt ska bli står ännu inte klart, men det lär ge sig med tiden!
Text: Birgitta Lindvall Wiik Foto: Andreas Wälitalo





http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5846723

2 kommentarer:

  1. Jättefina bilder, du är verkligen fenomenalt duktig på att göra ert hem både vackert och hemtrevligt. Jag saknade dock bilder från ert fina badrum på övervåningen.
    //Jennie

    SvaraRadera
  2. En jätte fin reportage. jag skulle gärna vilja se lite bilder från din trädgård... Vet att det är inte riktigt säsong men jag har hört om dammen som ni byggt skulle vara kul att se den./Baiba.

    SvaraRadera

♥ligt tack för att just DU tagit dig tid att lämna en hälsning hos mig.
Om du har en fråga försöker jag svara på den i kommentarsfältet.
Välkommen tillbaka! ♥




Hjärtligt Tack för besöket och välkommen åter!